
On the multifaceted nature of English of-NPs  David Schönthal 
Cardiff University; School of English, Communication and Philosophy Doctoral Thesis, 2016 

 

 

1636 AC 

bncdoc.id ABE 

bncdoc.year 1991 

bncdoc.title The Economist. 

bncdoc.info 
The Economist. Sample containing about 61978 words from a periodical 

(domain: commerce) 

Text availability Worldwide rights cleared 

Publication date 1985-1993 

Text type Written books and periodicals 

David Lee's classification W_pop_lore 

 

<1636/c> de Brunhoff told them the story of a little elephant who left the forest to discover the 

town and learn the ways of men, before returning to his own idyllic land of the 

elephants to be crowned king. The boy’s father, Jean de Brunhoff, a painter, decided 

to illustrate the story. ‘Histoire de Babar’ was published in 1931 and became an 

immediate hit. Six other Babar volumes followed before Jean de Brunhoff’s death at 

the age of 38 in 1937. His son, Laurent, then aged 13, completed the colouring in the 

last two books. After becoming a painter in his turn, Laurent decided to continue the 

Babar series, publishing his own first book in 1946. In all, 30 Babar books have 

been written by the de Brunhoffs. Translated into 17 languages, they have sold tens 

of millions of copies. It was the launch of the animated Babar television series in 

1989 that started the current Babar cult. The 65 half-hour episodes (each costing 

$350,000) of the series were produced by a Franco-Canadian team in collaboration 

with Clifford Ross, an American painter and film producer who owns the world 

rights to Babar’s animation and derived products. (Some 300 Babar products are 

sold worldwide by 70 licensed companies.) The same team has produced the new 

film. The film and the television scripts were all sent for approval to Laurent de 

Brunhoff, who now lives in Connecticut. Although he had to make some 

concessions, he has declared himself by and large satisfied. And they all lived 

happily in Celesteville. Going, going, glasnost FROM OUR MOSCOW 

CORRESPONDENT THE current crackdown on Soviet press and television is, 

like so many of President Gorbachev’s policies, a probably unworkable muddle. 

Full censorship makes people mistrust the press. Mr Gorbachev has three 

instruments that, he hopes, will make the press more pliant while falling short of 

complete censorship. The first sounds like a rare disease: GUOT. This is the body 

that, supposedly protecting state secrets, issues lists of forbidden subjects. 

According to its boss, most newspapers have signed agreements with his agency. 

The second instrument is control of publishing and broadcasting equipment. The 

Communist Party and various affiliates control nearly all Soviet printing presses 

and broadcasting stations. Komsomolskaya Pravda, which has emerged as the 

most informative of all Soviet newspapers because it runs articles others refuse to 

print, depends on the Pravda printing house, which is owned by the party. It has 

been reduced from six to five issues a week. The editor of Ogonek complains that 

his reform-championing magazine is now hardly distributed outside large cities. 

Control of broadcasting is even more complete. 

 
 

Key: 

Footprint 

ConEn1  

Footprint 

ConEn2  

Footprint 

ConEn3 

 

The new head of Soviet state television and radio 

, Leonid Kravchenko, says he was appointed to do the president’s bidding and 

thinks his job is to ensure that state television does not criticise the state. Acting on 

this belief, he has: taken one of the most outspoken current-affairs programmes, 

‘Vzglyad’ (Outlook), off the air; confiscated the property of the independent news 

agency Interfax, which was saved from closure only by the intervention of Boris 

Yeltsin and the Moscow city council; suspended a free-thinking television news 

show called ‘TSN’; and consigned Radio Russia, Mr Yeltsin’s mouthpiece, to a 

frequency where most of the population cannot hear it begin its broadcasts with 



On the multifaceted nature of English of-NPs  David Schönthal 
Cardiff University; School of English, Communication and Philosophy Doctoral Thesis, 2016 

 

 

phrases like ‘In another move reminiscent of Stalinism, President Gorbachev today 

…’ Mr Kravchenko will not stop there. At the beginning of February, his 

organisation, formerly a government department, was turned into a nominally 

independent company. The significance of this is that the head of it, who had the 

status of a minister, need no longer be approved by the Soviet parliament, with the 

potential embarrassment of being rejected. More insidiously, the change is a cover 

for sacking journalists who do not share his idea of what a state broadcasting 

company should be. The only employee of this company so far is Mr Kravchenko 

himself. He will decide who else will be employed. The third instrument of control 

is self-censorship. ‘Vzglyad’ and ‘TSN’ were singled out because they were among 

the few television programmes willing to challenge Mr Kravchenko. In contrast, the 

main evening news programme, ‘Vremya’, has voluntarily lapsed into stirring 

stories about tractors. This instrument of control, however, is the least effective of 

the three because, in contrast to the good old days, parts of the press are refusing to 

be browbeaten. Newspapers like Moscow News and Nezavisimaya Gazeta 

(Independent Newspaper) busily report what the president does not want to hear. On 

January 17th, the day after Mr Gorbachev called for the suspension of a new law 

designed to guarantee press freedom, Nezavisimaya Gazeta published a white space 

on its front page captioned: ‘This is what Soviet newspapers will look like after 

political censorship is reimposed.’ At the government-controlled newspaper 

Izvestia, the staff threatened to go on strike when their editor, who is a Kravchenko-

like conservative, tried to get rid of his liberal deputy by giving him a cushy job as 

Madrid correspondent. The conflict reached heights of black farce when the editor 

told a parliamentary meeting that his staff was betraying him, and ended his speech 

by having a heart attack. All this suggests that gentle pressure will not work on the 

press. Journalists who 

 


