Cardiff University | Prifysgol Caerdydd ORCA
Online Research @ Cardiff 
WelshClear Cookie - decide language by browser settings

Infektionsprävention bei der Narkosebeatmung durch Einsatz von Atemsystemfiltern [Prevention of infections under anesthetic breathing with breathing filters]

Kranabetter, R., Kramer, A., Rathgeber, J., Züchner, K., Assadian, O., Daeschlein, G., Hübner, N.-O., Dietlein, E., Exner, M., Gründling, M., Lehmann, C., Wendt, M., Graf, B. M., Holst, D., Jatzwauk, L., Puhlmann, B., Welte, T. and Wilkes, Antony Robert 2010. Infektionsprävention bei der Narkosebeatmung durch Einsatz von Atemsystemfiltern [Prevention of infections under anesthetic breathing with breathing filters]. Der Anaesthesist 59 (12) , pp. 1124-1132. 10.1007/s00101-010-1818-3

Full text not available from this repository.

Abstract

Von einer gemeinsamen Arbeitsgruppe der Deutschen Gesellschaft für Krankenhaushygiene und der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin wurden Grundsätze zur Infektionsprävention bei der Narkosebeatmung erarbeitet. Der Atemsystemfilter (ASF) ist nach jedem Patienten zu wechseln. Für die Abscheideleistung des ASF werden für luftgetragene Partikel Filtrationswerte >99%, für Flüssigkeit Retentionswerte bis zu Drücken von mindestens 60 hPa (=60 mbar) oder 20 hPa oberhalb des gewählten maximalen Beatmungsdrucks im Narkosesystem empfohlen. Gemäß ISO 8835-2 ist im kompletten Schlauchsystem einschließlich ASF ein Atemwiderstand <6 hPa/l/s einzuhalten. Das Narkoseschlauchsystem kann bis zu 7 Tage eingesetzt werden, sofern seine Funktionalität weiterhin gegeben ist. Der sofortige Wechsel von Schlauchsystem und Handbeatmungsbeutel nach der Narkose ist erforderlich bei Vorliegen oder Verdacht einer meldepflichtigen Infektionskrankheit mit Übertragungsmöglichkeit (z. B. Tuberkulose, akute Virushepatitis, Masern, Virusgrippe), bei Infektion und/oder Kolonisation der Atemwege mit multiresistenten Erregern oder bei Infektion der oberen bzw. tiefen Atemwege. Ebenso sind bei sichtbarer Verschmutzung (z. B. Blut) oder bei Defekt der ASF und das Narkoseschlauchsystem zu wechseln und die Atemgas führenden Komponenten des Narkosegeräts hygienisch aufzubereiten. Die indikationsgerechte Durchführung der Händedesinfektion besitzt einen hohen Stellenwert. Alle Handkontaktflächen an der Narkosegerätschaft sind nach jedem Patienten desinfizierend aufzubereiten. An interdisciplinary working group from the German Society of Hospital Hygiene (DGKH) and the German Society for Anesthesiology and Intensive Care (DGAI) worked out the following recommendations for infection prevention during anesthesia by using breathing system filters (BSF). The BSF shall be changed after each patient. The filter retention efficiency for airborne particles is recommended to be >99% (II). The retention performance of BSF for liquids is recommended to be at pressures of at least 60 hPa (=60 mbar) or 20 hPa above the selected maximum ventilation pressure in the anesthetic system. The anesthesia breathing system may be used for a period of up to 7 days provided that the functional requirements of the system remain unchanged and the manufacturer states this in the instructions for use. The breathing system and the manual ventilation bag are changed immediately after the respective anesthesia if the following situation has occurred or it is suspected to have occurred: Notifiable infectious disease involving the risk of transmission via the breathing system and the manual bag, e.g. tuberculosis, acute viral hepatitis, measles, influenza virus, infection and/or colonization with a multi-resistant pathogen or upper or lower respiratory tract infections. In case of visible contamination e.g. by blood or in case of defect, it is required that the BSF and also the anesthesia breathing system is changed and the breathing gas conducting parts of the anesthesia ventilator are hygienically reprocessed. Observing of the appropriate hand disinfection is very important. All surfaces of the anesthesia equipment exposed to hand contact must be disinfected after each case.

Item Type: Article
Date Type: Publication
Status: Published
Schools: Medicine
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Uncontrolled Keywords: Anforderungen an Atemsystemfilter, Wechsel von Narkoseschlauchsystemen, Händehygiene, Desinfektion, Handkontaktflächen; Requirements for breathing system filters – Changing of anaesthesia breathing system – Hand hygiene – Disinfection – Hand contact surfaces
Additional Information: Gemeinsame Empfehlung der Deutschen Gesellschaft für Krankenhaushygiene e.V. (DGKH) und der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin e.V. (DGAI) [Concerted recommendations of the Deutsche Gesellschaft für Krankenhaushygiene e.V. (DGKH) and the Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin e.V. (DGAI)]
Language other than English: German
Publisher: Springer
ISSN: 0003-2417
Last Modified: 19 Mar 2016 22:39
URI: https://orca.cardiff.ac.uk/id/eprint/22977

Citation Data

Cited 5 times in Scopus. View in Scopus. Powered By Scopus® Data

Actions (repository staff only)

Edit Item Edit Item